Forma és tartalom a Tai Chiban

Forma és tartalom a tai chiban

Forma és tartalom a tai chiban viszonya. Mar lathattunk par formagyakorlatot es olvashattunk arrol, mi az a tai chi. A forma a kulso forma, ha ugy tetszik egy vaz, egy keretrendszer, ami lehetoseget teremt arra, hogy a tai chi alapelveit gyakorold, azaz megtoltsd kello tartalommal. A forma elsajatitasa meg nem tai chi, az olyan mint amikor megtanulsz egy nyelvet, de nincs mondanivalod, vagy megtanulsz egy hangszeren, de nem jatszol. Persze a format pontosan el kell sajatitani, ez az elso lepes es kozben lehet parhuzamosan az alapelvekkel ismerkedni. Ez a tartalom. Ugyanazt a format kulonbozokeppen tudom vegrehajtani attol fuggoen, h milyen tartalmat rakok bele vagy mit akarok kifejezni, v mire tolok hangsulyt, pl. egeszsegmegorzes, eronlet, harci alkalmazas, energetika, kepesseg fejlesztes. Az alapelveket, ha a test megerti es magaeva teszi, akkor atszivarog az eletedbe is, ez mondhatni a tai chi alkalmazasanak onismereti aspektusa. Persze ennel primerebb hatas, h egeszsegugyileg jotekony, hiszen az alapelvek gyakoralsa mar kivaltja a hatast testi-energetikai szinten is.

Formák és stílusok

A formak kulonbozhetnek, stilusok is, ahogyan a nyelvek is kulonboznek, de a tartalmat illetoen az alapelvekben nem nagyon vannak elteresek, elofordulhat h egyik masik stilusban mashova helyeznek hangsulyokat, vagy mas modszertan szerint haladnak a gyakorlok a tanulasban. Masreszt a formak is valtoznak, hiszen idobe vannak vetve es az elet valtozas, pont a forma nem kovetne ezt az organikus csodat, amikor azt hivatott szolgalni? Neha mesterek megvaltoztatjak a format, h nehogy azt hidd, h az ugy van, ahogy tudod, mar mashogy van, a tudni velni vmirol hogy van, az allandosag illuziojat kelheti. A meggyozodesek bortonok 😉

A forma változása

A forma és tartalom viszonya a tai chiban témánk kapcsán az egyik lehetseges hiba, amikor a forma szabja meg a gyakorlas elomenetelet es elkezd az egesz mennyisegi alapuva valni, aki tobb format tud v jobban tudja az haladobb. Vagy ahogyan ez megesik nyugaton a formagyakorlat masolasa, tanitasa kozben elveszik a tartalom, ha nincs olyan mester v oktato, aki ezt felismeri. Ezalatt azt ertem, h pl x. generacio mikozben tanulja a format, ami mindig kicsit valtozik, mar ugy hajtja vegre, h serulnek az alapelvek. Ez a tendencia a nyugati jogaban is jelen van, tehat hogy a forma van adva-veve es a tartalom kislisszant, mar nincs benne, es akkor lehet gyakorolgatni ures formakat, de az a hatekonysag karara lesz. Felmerul a jogos kerdes ekkor: mukodik-e a tai chid? Hogyan mukodik? Ezert merulhet fel a kerdes akar jogaban, akar tai chiban, h mit is tanit az illeto? Mi a tartalom a formaja mogott? Mi a mondanivaloja? Hogyan adoptalodott a belso egy uj kontextusban?

Tartalom is változik

Ennek a masik oldala, h mivel a tartalom kepes vandorolni, es idovel uj format olteni, el lehet, sot idovel el kell terni a klasszikus formatol, h a tartalom meg mindig benne legyen. Az alap fontos, a tradicio tamaszt nyujt es elrugaszkodasi alapot, de nem szabad h korlatozo, behatarolo tenyezo legyen. Azaz a tartalmat uj formakban is felfedezhetjuk. Sot lehet uj formakat alkotni, amelyek alkalmasabbak az adott tartalom hordozasara. Pl lehet egy fizikai gyakorlat vagy onismereti modszer tai chi lenyeget/tartalmat/alapelveit tekintve, formavilagat tekintve viszont nem tai chi. Tehat, ha kivulrol latod azt mondod ez nem tai chi, de ha megerted rajossz, hogy tai chi. De ilyen lehet a nyugaton kibontakozoban levo vinyasa flow szellemiseg is, ami bar jogabol merit formailag, lenyegeben viszont tai chi szellemiseggel rokon. Es egyre tobb a piacon a joga tai chi fuzio is. Kalligrafy joga, shadow joga, stb.. Pszichologiaban es egyeb terapias modszerekben is megjelent a flow szellemiseg Csikszentmihalyi utan szabadon. Es ott van meg az integral szellemiseg, illetve integral tai chi is. Errol kesobb. Ugye attol fugg ki mit ert tai chi alatt. A lenyegi szellemiseget, vagy a kommunikacios protokollt, ami sokszor kulturalisan beagyazott, tehat pl tipikusan kinai, es pl egy tipikusan nyugati ember szamara, nem biztos h mukodik az, ami sok szaz even keresztul mukodott egy kinai szamara, mivel mas formakhoz szokott, mas formavilagba es szimbolumvilagba van szocialisan es kulturalisan beagyazodva, no ilyenkor kellenek a szemfules tanitok, akik mindket kulturaban jelen vannak es kepesek kozvetiteni ugy, h megtegyek a szukseges modositasokat/valtoztatasokat a formanyelvben, anelkul h ezzel a lenyegi tartalom serulne. Messzire mentunk, de sztem ez fontos kerdeskor. Engem legalabb is nagyon izgat, ezert irtam is ebbol egy szakdolgozatot 😉

Hagyomány őrizhető-e?

Masik pelda a hagyomanyorzes pl, amikor a pilisborosjenoi nepi tancegyuttes beoltozik nepi maskaraba es vasarnap dutan a muvhaz szinpadan eloadja tancat a helyi nyuggereknek, az ugye egy formahoz valo ragaszkodas, amiben mar reg kihalt a tartalom, tehat nem elo, halott forma. Ezert a kutya sem kivancsi ra, nem nagyon tudjak megtolteni friss elo tartalommal, es mivel nem el, eletben kell tartani, mestersegesen, infuzioval. Nagyi meg el, de mar korhazban fexik lelegeztetogepen eszmeletlenul, nyilvan az unokak nem szivesen mennek be hozza, mer nagyi mar nincs, bar van egy kenyszeredettseg, hogy ugy csinaljunk mintha lenne.

Ennek ellentete pl a Kassai fele lovasijaszat, amely egy tartalomhoz nyult vissza es azt ebresztette fel, es amihez aztan format keresett. Ez is hagyomanyorzes, de teljesen mas, mert elo, nem kell eletben tartani mestersegesen, a tartalom elteti. A forma nem olyan fontos benne, a tartalom annal inkabb. Kassai szavaival elve: nem az osoket kell kovetni, hanem azt, amit az osok kovettek. Ugye elobbi a formahoz valo ragaszkodas, az utobbi a tartalomhoz valo viszonyulas. Errol egy videot is lathatsz, amely bar nem szerves resze a tai chi kurzusnak, de a forma es tartalom kapcsan, illetve harci muveszetek kapcsan megis kapcsolodik temankhoz:

Kicsit a tai chi eredetéről és az alapító mesterről

Chang San-feng volt aki megfigyelte, hogy ha testét és energiáit folytonosan és további kilenc szabály szerint mozgatja, az élet minden területén képes teret nyitni. Mozdulatait formagyakorlatba öntötte, és művészetét TaiJiQuannak (Táj Csi Csüan) nevezte el. Mivel ezzel a művészetével a világot mozgató erőket fedte fel, ugy kivul a vilagban, mint belso folyamatainkban, mára a TaiJi az élet szinte minden területén megjelent. Sokat gyakorolják, mint harci művészetet, egészség megtartás és gyógyítás területén is jelentős helyet foglal, de a meditáció szemlélődését és a művészeti oldal megteremtését is elősegíti.

Chan sanfeng az alapito mar sok szaz eve lebutitotta a tai chijat, h masok szamara is megragadhato legyen, ezert megalkotta a format, azelott nem volt kotott forma, freeflow volt a 10 alapelv menten. Ez a forma lett kesobb a 108as (v. 258as). De a 108-at is tovabb kellett butitani az lett a 48as, aztan azt is amikor a nyugat fele kitartak a tai chit a 20. szdban, asszem 70-es evekben, ebbol lett a 24es, es van tovabb is, a kisforma, 3 technikabol all es van megtovabb is, az integral tai chi egy olyan modern fuzio, amely lenyegeben 10 alapformaval dolgozik az alapelvek menten, ezek konnyen tanulhato formak es ismetlessel teszi folytonossa a gyakorlast, kicsit mas szellemben, errol bovebben kovetkezo epizodban kozolt cikkemben irok.

Kicsit a szellemiség eredetéről

Mit jelent a tai chi?
– tai ji – az eredeti kinai atiras, amit ty es cs kozt ejtenek valahol
– tai chi – a nemzetkozi verzio, angol atiras, szoktak egybe is irni
– tajcsi – a magyar verzio, ahogyan a yoga-t is joganak mondjuk magyarul, bar a magyar verzio elofordul, de megis inkabb tai chi a gyakoribb itthon is
– thai chi – ilyan nincs, ez egy gyakori asszociacios hiba, thai masszazs van, thai foldi lanyok vannak, thai kaja is van, de Thai foldhoz nincs koze a tai chinak

Tetszett? Ne maradj le a folytatásról! További epizódok a Forma és tartalom a Tai Chiban cikk sorozathoz:

  1. rész: A formagyakorlat – a lágy box? Nézz formákat!
  2. rész: Tartalom és forma viszonya – hagyományőrzés, múlt és jelen?
  3. rész: A Tai Ji Quan 10 alapelve Yang Chen-fu szerint – A tartalom kapcsán
  4. rész: Mesterek és korszellem – zárt tardíciók és nyitott modernitás

Tudtad, hogy a rizskeksz látványa nem csillapítja az éhséget? Kapcsolódj be a gyakorlásba te is! Aktuális programok itt, fb események itt, online kurzusok itt és az online e-learning felületen itt.

Sápi Ádám, 2021-06, további írásaim
Visits: 85 | Today: 0 | Total: 13131

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük