Integral Tai Chi (ITC) gyakorlatok

integral tai chi

Az integral tai chi (ITC) egy modern szintézis, amelynek kialakulása a 20. szd. végén történik és Heng Chang mester nevéhez köthető, aki egy vietnámi származású buddhista szerzetes, aki kínai/taoista képzésben (tai chi, chi kung) is részesült. Az integrál kifejezés arra utal, hogy az ITC rendszer többféle szellemiség fúziója: tai chi, jóga és buddhizmus. Fizikai gyakorlatait, testi alapelveit tekintve chi kung szerű, energetikai aspektusát tekintve integrálja a taoista (dantienek, meridiánok, 5 elem) és jóga (csakrák, szusumna) képzeteit, önismereti szinten is a jóga hagyomány csakratanát bontja ki, és szellemi vagy meditációs praxisát tekintve szintén taoista és buddhista hatások érvényesülnek. Integrál jelenti még a testi-lelki-szellemi és az egyéni és közösségi szinteken való munkálkodást egyaránt.

Az ITC általános filozófiája

Az eredeti állapot, – avagy a Tai Chi – az az állapot, amelyben az energiánk szabadon, akadálytalanul áramlik, összekapcsolva Eget és Földet. Az érzelmi megpróbáltatásainknak, stressznek, önzésnek, vágyaknak és ragaszkodásoknak köszönhetően ez az energia elakad illetve szivárog. Az integral tai chi ennek az eredeti energiaállapotnak a visszaállítását célozza meg. Gyakorlás során csökken a stressz, helyreáll az egészség, az életerő és a jóllét, megerősödik az immunrendszer és a belső szervek, testtudatosságunk mélyül, zavaró érzelmeink átalakulnak, így a tudat is könnyű lesz, derűs, pozitív és kreatív.

Az Integral Tai Chi gyakorlásának 3 fázisa

  1. ENERGIA FELKELTÉSE: A CK10 ~ 10 forma gyakorlása: Ez a gyakorlatsor azon túl, hogy megerősíti a fizikai test izmait és inait, gyorsan tud belső energiát generálni (tüzet ébreszteni) és minden blokkot kitisztítani a meridiánokban, így a keringést helyreállítja. Az 1. fázis során eleinte formatanulás, majd légzéstársítás, formamélyítés, és szimbolikus tudati tartamok társítása a formákhoz a tanulás sorrendje. Edzéseken legtöbbet ezzel a fázissal foglalkozunk.
  2. ENERGIA TÁROLÁSA: A hulla póz (savászana) gyakorlása: ez a lehűtés gyakorlata, teljes relaxálás, lehetővé teszi, hogy a felébresztett energia harmonikusan eloszoljon a testben, és a felesleg visszatérhessen az alsó dantien-be vagy egy megfelelő csakrába, amit tárolónak választunk.
  3. ENERGIA ÁTALAKÍTÁSA: A meditáció gyakorlása, amely átalakítja a fizikai chi-t szellemibb chi-vé. A tárolt chi átalakul egy más minőségű energiává, ami támogatja és elősegíti a spirituális fejlődésünket.

Integral Tai Chi (ITC) vs Tai Chi Chuan (TJQ)

Az ITC a klasszikus tai chi / chi kung elemekből építkezik, de új módon rakja azokat össze és a hangsúlyokat is máshová teszi. A nyugati kultúra, benne a modern ember életvitele sok tekintetben különbözik a több száz/ezer évvel ezelőtti klasszikus kultúrában élő emberétől ennek megfelelően a gyakorlatrendszereknek is követnie kell ezen változásokat, adaptálódniuk kell egy más környezetben, más módon és más céllal használjuk őket. Néhány lényegi különbség:

  • Az ITC-ben a klasszikus TJQ-hoz képest egy önismereti aspektus kapott kiemeltebb hangsúlyt, a TJQ harcművészeti aspektusa viszont nincs jelen, mivel a modern embernek inkább az előbbire van manapság nagyobb szüksége. A formák a csakrákra vannak felfűzve és gyakorlás a személyiség szintjeinek csakrarendszerszerű kibontakozását segítik elő a jógához hasonlóan. A TJQ harcművészeti aspektusa számomra fontos, a konkrét alkalmazásokon túlmenően alapelvei adoptálhatóak az élet más területein, mint életvitel, kommunikáció, hatékonyság, erőkifejtések, emberi kapcsolatok, stb.
  • Az ITC formák rövidek, könnyebben tanulhatóak, mivel az egyik problémája a modern embernek az elköteleződéssel és a fogyasztói hozzáállással van. Az ITC igyekszik röviden lényegre törően fogalmazni és talán rövidebb idő alatt szolgál tapasztalással, természetesen mélységét tekintve a klasszikus TJQ többet kínál, ha van időd kivárni, formái hosszabbak és nehezebb tanulni, több elköteleződést kíván. De amibe többet teszel, abból többet is tudsz kivenni.
  • Az ITC a rövidebb formákból (CK10 ~ 10 forma) sorozatokat gyárt, illetve azok összefűzésével (mixed forms), vagy ún. flow szériákkal (ITC flow) kínál hosszabb formavégzésre lehetőséget, de az ismétlődés alapvető sajátossága.
  • Az ITC-ben nincs jelen a TJQ azon szemlélete, hogy párban is gyakorol, míg a TJQ fontos része, a partner ugyanis tükröt tat, hogy mit értettél meg.
  • ITC formavégzés közben a légzés nem lágy, hanem erőteljes alhasi tűzlégzés, ez oldja a feszültséget, blokkokat testi / tudati szinten és egyfajta energizáló hatása van. A mozgás dinamikus és van egy fontos kardio jellege is, ami a klasszikus TJQ-ban nincs jelen így. A modernitás stressz-okozta tüneteit hatékonyan oldja és rendezi a tesi/energetikai alapot, lehetővé teszi a töltekezést, az alsó dantien töltését, majd később lehetővé teszi a felhalmozott energiával való finomabb munkát is. Ez felfogható úgy, hogy az ITC remek bemelegítés a TJQ-hoz, amely során a felébresztett energiákat lehet finomítani, komplexebb formába önteni. A TJQ többféle légzés ismer, attól függően, hogy mi a célja a gyakorlásnak. Az itc fókusza lehet a feszkó oldása, a TJQ pedig egy oldott állapottal jobban tud dolgozni.
  • Ami fontos, hogy egyik vagy másik nem jobb vagy rosszabb, kicsit más a céljuk, a módszerük, de számomra a kettő kiegészíti egymást, mindkettő jó szolgálatot tesz a másiknak, hogy a kép teljesebb legyen.

ITC-m

Az ITC nagyrészt szerepel a Tai Chi flow gyakorlatrendszerben. Egyrészt a CK10 alapformát chi kungként használjuk alapozáshoz, képességfejlesztésre és a formagyakorlatba való bevezetéshez, másrészt a ITC flow széria egy komolyabb elmélyülést lehetővé tevő komplex Tai Chi flow mátrixá lett továbbfejlesztve 20 formával és 4 alapképességgel, amelyben helyet kapnak az ég-föld formák is.

Sápi Ádám, 2016-09

Tudtad, hogy a rizskeksz látványa nem csillapítja az éhséget? Kapcsolódj be a gyakorlásba te is! Aktuális programok itt. Online kurzusok itt.

Visits: 154 | Today: 0 | Total: 4518

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük