Szakmai állásfoglalás / Fokozatok / Minőségbiztosítás / Oktató képzések

Ezen az oldalon összefoglalom, amit érdemes tudni a Tai Chi flow iskola szakmai hátteréről és szakmai értékrendjéről. Részben a szakmai szemnek szól, de úgy fogalmaztam, hogy laikusok számára is érthető legyen.

Tai Chi flow címszavakban

A Tai Chi világában sokféle iskola, stílus, rendszer, klasszikus és modern megközelítés van jelen. A Tai Chi flow ezen belül egy jól meghatározott, klasszikus alapokon nyugvó és sajátos, modern jegyeket viselő szintézis és rendszer, amely Sápi Ádám vezető oktató nevéhez fűződik. Bővebben erről itt.

Tai Chi flow – módszer, iskola, közösségÁramlás testben, tudatban és az életben

módszer – legelőször is egy sajátos módszer született meg 15 év tapasztalatából, amit tanítani kezdtem 2016-17-ben, ezzel kerülnek az emberek először kapcsolatba általam, egy módszerrel élményt adok nekik és kapnak ígéretet a folytatást illetően is – ez az előszoba, a TCf első érintése, hatása

iskola – ahol megmutatom a tai chi sokféleségén belül a rendszert és a képzéseket, tanfolyamokat, táborokat, azaz az online vagy élő tanulás lehetőségeit, bár nem intézményesült, de komplex, sokrétű és hosszú távú tanulási lehetőségeket kínál, aminek az oktató képzések és továbbképzések is része, mindez egy bejelentett, hivatalos felnőttképzés is – ez a TCf hivatalosabb és szakmai oldala, ahol tanulunk és tanítunk

közösség – az élményszerűség fontos, 2010 óta tanítok és szervezek programokat, programjaimon sok régi haladóbb gyakorlóval és új kezdőbb érdeklődőkkel, valamint oktató társaimmal együtt laza szerkezetű gyakorlói közösséget formálunk, ahol a szakmai szálakon túl az emberi, közösségi és spirituális értékek hangsúlyosabbak – ez a TCf élménycentrikusabb oldala, ahol együtt vagyunk és kapcsolódunk, de a Közösség is tanít, mert mindig több, mint az azt alkotó egyének összessége

A Tai Chi flow iskola missziója

A tai chi és chi kung hagyományos eszmeiségének és gyakorlatrendszereinek őrzése, tanítása, továbbfejlesztése a modern test-tudat-mozgás szakma és kutatások, eredmények fényében. A hagyomány és modernitás szintézise segítségével a modern társadalom igényeire szabni a tanítást és gyakorlatokat az egészségmegőrzés, életmód, energetika, stresszkezelés, testi-lelki harmónia, mozgás-, testtudat-, ön- fejlesztés terén. E célból oktatók kiképzése és oktatási szabványok kidolgozása a felnőttképzésben. Továbbá szakmai jelenlét és párbeszéd, ismeretterjesztés, oktatás és közösség szervezés, életmód táborok és segítői szolgáltatás, tanácsadás preventív, terápiás, önismereti jelleggel.

Mottó:

Fejleszd magad a tai chi és chi kung segítségével hétről hétre és válj azzá, aki lenni szeretnél! Légy áramló, oldott, harmonikus, energikus, költözz ki a fejedből, javíts az ülőmunka ártalmain, légy jelen a testedben, értsd meg szükségleteit, bontakoztasd ki lehetőségeit, tegyél egy emelkedettebb életminőségért, és segíts ebben másokat is!

Szakmai háttér

Az oktatás és a képzések kidolgozója és minőségét biztosítja: Sápi Ádám vezető oktató.

Titulusai:

  • tai chi és chi kung oktató
  • jóga oktató
  • mozgás terapeuta és természetgyógyász
  • buddhista tanító, vallásbölcsész – a “tradíciók szakértője”
  • csoportvezető
  • a “keleti mozgásformák szakértője”

Szakmai, hivatalos végzettségei:

  • nemzetközi Integral TaiChi oktató (2014)
  • AMM: Alternatív masszázs és mozgásterapeuta, (természetgyógyász), szakirány: tai chi, chi kung (2015-17) (Magyar Taoista Egyház és Egyesület kereteiben)
  • Buddhista tanító (BA), szakirány: összehasonlító vallásbölcselet (2005-2010) (Tan Kapuja Buddhista Főiskola kereteiben)

Nem formális, de meghatározó egyéb tanulmányok, tapasztalatok:

  • 2007 óta gyakorlok többféle chi kung, tai chi stílust és kung fut
  • sok 1000 óra test-tudat sajátélmény és tanulmány 20+ év alatt (2001 óta)
  • a hazai és nemzetközi téren is tapasztalt, több nyelvű oktató, csoportvezető
  • kognitív és integratív terápia (Daubner Béla)
  • integrál szemlélet (TKBF, Gánti Bence)
  • jógaterápia, ájurvéda és légzésterápia (TKBF, Himalája)
  • kínai 5 elem rendszer, életmód és taoista filozófia (Magyar Taoista Egyház és Egyesület, Arany Hegy Alapítvány és közösség)
  • bodywork és masszázsok, kontakt improvizácó, butoh és testtudati munka
  • természetgyógyászat és tisztítókúrák
  • terápiás, erőszakmentes, tiszta kommunikációs modellek
  • zen és buddhista meditációs módszerek, mindfulness
  • stúdió vezetés, közösség szervezés, vezetői képzések

Oktató és szakember képzések

A Tai Chi és Chi Kung oktató képzések a klasszikus gyakorlatokat és eszmeiséget modern keretbe ágyazzák, és egy rendszert adnak a tanításhoz, gyakorláshoz, ezzel egy szint rendszert is meghatároznak, ami akár oktatóként, akár gyakorlóként is egy jelenbeli (ön)mérték és jövőbeli fejlődési út.

A képzés nem csak rekreációs céllal tanítja mindezt, hanem hangsúlyosan kompetencia fejlesztés céljával is, tehát olyan oktatókat szeretne kinevelni és kísérni, akik a saját tanulás-tudás-megértés-tapasztalat-élmény-integráción túl mások számára is képesek megismertetni a Tai Chi és Chi Kung módszereit és azon keresztül mások számára is tapasztalhatóvá tenni a tai chi kung „élményt”, a jótékony rekreációs hatásokat és az ezek által kínált fejlődési lehetőségeket. Tehát a konkrét tai chi és chi kung tanulmányokon túl a képzés fontos része a preventív egészségügyi, funkcionális anatómiai, energetikai, életmódbeli, lelki-önismereti, pszichológiai, filozófiai, test-tudati vonatkozások, valamint az oktatás technikai és módszertani elmélet és gyakorlat. Továbbá hangsúlyosan kezeljük a modern ember kor- és ön-ártalmainak hatását, problematikáit és preventív kezelését is. Tehát az alkalmazottság és alkalmazhatóság, a tan(anyag) élethez való kapcsolódása fontos szempont.

A képzés célja tehát olyan szakemberek kinevelése, akik nem csak saját magukat képesek jobb formába hozni és a chi kungot, tai chit alkalmazni a hétköznapokban és ezáltal jelentős életminőség javulást elérni, hanem utat tudnak mutatni másoknak is és végső soron az egyén emelésével a társadalom, azaz a kollektív köz-érzet gyógyulását, fejlődését is aktív, adaptív, tevékeny módon támogatják.

Az oktató képzésre úgy tekintek, mint állomásra a fejlődés útján, nem végleges állapot, további lépcsők/szintek követik a szupervízió szemléletében. Már taníthatsz, de még tanulsz is. Mivel ezen hagyományok egész életre kínálnak fejlődési prespektívát.

Fontos, hogy nem célom, hogy rövid legyen és kevés óraszámú a folyamat, nem célom, hogy sokan végezzenek és az sem célom, hogy sikeres vizsgát tegyél, fontosabb, hogy beérjenek a kellő folyamatok a kellő idő alatt, fontos, hogy kellő tapasztalattal bírj és biztos legyél a tudásodban és tükörként tudd használni a definiált szintrendszer állomásait, hogy hol tartasz abban.

Célcsoportok:

  • ha érdekel az energia, egészség, testi-lelki harmónia megteremtése, fejlesztése mozgásformákkal
  • akár oktatnád ezt, akár önmagad mesterévé válnál, elmélyülnél a chi kungban egy intenzív folyamat során
  • ha érdekel a testtudat és pszichoszomatika akár önismereti, akár rekreációs, akár terápiás céllal szeretnél testbe kerülni
  • akik tapasztalt oktatók vagy jógaoktatók és tai chiznak, chi kungoznak, ti már sok mindent tudtok, ami az oktatáshoz kell, csak az eszköztáradat kell bővítened
  • csoportos, egészség és mozgás terén dolgozó, személyi edző, sport, harcművész, mozgás- és tánc tanár – akik ki szeretnék egészíteni a repertoárjukat
  • egyéni, coach, terapeuta, természetgyógyász, mozgás rehabilitációs, kezelő, pszichológus, segítő szakemberek – akik módszerükhöz testbe és mozgásba ágyazott gyakorlati eszköztárat szeretnének, vagy szakmai kiegészítést
  • üzletember, vezető, küzdősportoló – akit a lágy erő természete, művészete és alkalmazása érdekel
  • ha integrál szemléletben dolgozol: integrál pszichológia, integrál önismeret, integrál akadémia, integrál jóga, integrál taichi
  • ha flow szemléletben dolgozol: vinyasza flow, jóga flow, dance flow, weight flow, integrál flow, flow pszichológia, alkotó folyamatok

Fokozatiság, szintek, vizsgarendszer, szabványok

Ez a megfogalmazás képzési és oktatói fókusszal készült, képzésekhez kapcsolódó hierarchiát és oktatói státuszokat/szinteket szabványosítja az iskolarendszer szempontjából.

A szabványok kidolgozásának céljai:

  • motiváció saját fejlődésedhez, hogy lásd előtted az utat és a lehetőségeket, amelyek önmagad jelen állapotához adnak tájékoztatást, illetve a jövőbeli fejlődési lehetőségekhez térképet.
  • a gyakorlati és elméleti szintek meghatározásra kerüljenek az oktatási program részeként
  • a tai chi és chi kung szélesebb körben iskolaszerűen terjesztésre kerüljön a tai chi flow rendszere szerint

A vizsga, a verseny, az övfokozatok és szintek a taichinak nem sajátja, mint a karaténak vagy kungfunak, de mégis hasznos tud lenni tájékoztató jelleggel a fejlődés útján, mintegy feedback rendszer. Ha oktatói szándékaid vannak, akkor mindenféleképpen szükséges egy szintrendszer és hierarchia definiálása.

Az alábbi szintrendszer kidolgozása 3 helyről inspirálódott: a harcművészeti övfokozatokból, jógában ismert nemzetközi oktatási standardokból, a terápiás szakmák mentor és szupervíziós programjaiból, mivel mindezek saját rész-szakterületeim is.

Intenzív workshopokon, alap tanfolyamokon, táborokon túl a nem kezdő, komolyabb képzések hiearchiája:

1a) Tai Chi flow alap képzést végzett (80 órás 6 hónapos online képzést végzett)

  • alapokkal ismerkedés és sajátélmény szerzés céljából, rekreációs és önfejlesztő célzattal, a tai chi és chi kung gyakorlatrendszerek és szellemiségük is bemutatásra kerülnek, keresztmetszet és alapok a további tanulmányokhoz és fejlődéshez
  • az alapképzést végzett gyakorló nem taníthat, ez nem oktató képzés

1b) Chi Kung évkör alap képzést végzett (50 órás 4×1 hónapos online képzést végzett)

  • alapokkal ismerkedés és sajátélmény szerzés céljából, rekreációs, egészségmegőrző és önfejlesztő célzattal, 4 féle chi kung gyakorlatrendszer és szellemiségük is bemutatásra kerülnek, plusz életmód, 5 elem rendszer, évkör, táplálkozás és évszakos életviteli javallatok, keresztmetszet és alapok a további chi kung tanulmányokhoz és fejlődéshez
  • az alapképzést végzett gyakorló nem taníthat, ez nem oktató képzés

2a) Tai Chi flow instruktor (200 órás 1 éves képzést végzett)

  • elvégezte az oktató képzést és sikeresen vizsgázott az elméleti és gyakorlati anyag 1. rétegéből, ami a Tai Chi flow szériák rétege, tudja és taníthatja a 20 mozdulatot, ezekből tud gyakorlatsort építeni, tudja a 4 szintet és 4 alap képességet tanítani, kiegészítésképp tud egy chi kung gyakorlatsort is
  • ismeri és gyakorolja a tai chi lépéseket/technikákat (a 2. réteg) és a formagyakorlat szintjét (3. réteg), van tapasztalata az alkalmazásokban is (4.réteg), de ezekben még nem mozog magabiztosan és otthonosan, ezért ezt nem taníthatja

2b) Tai Chi flow oktató (200 órás 1 éves képzést végzett)

  • elvégezte az oktató képzést és sikeresen vizsgázott az elméleti és gyakorlati anyag 1. rétegéből, ami a Tai Chi flow szériák rétege, tudja és taníthatja a 20 mozdulatot, ezekből tud gyakorlatsort építeni, tudja a 4 szintet és 4 alap képességet tanítani, kiegészítésképp tud egy chi kung gyakorlatsort is
  • továbbá vizsgázott, tudja és taníthatja a tai chi lépéseket/technikákat (a 2. réteg) a 20 lépéstechnikát, illetve a nagy 48-as formagyakorlatot is (3. réteg); az alkalmazás és páros gyakorlatok (4. réteg) tanításához még plusz tapasztalatokat javaslok, mert az oktató képzés inkább csak érintette ezt, másrészt ehhez még biztosabb 2. és 3. rétegbeli tapasztalat kell

2c) Chi Kung oktató képzés 1. szint (100+ órás 1 éves képzést végzett)

  • elvégezte az oktató képzést és sikeresen vizsgázott az elméleti és gyakorlati anyagból
  • ismeri a 4 chi kung gyakorlatsort és 4 kapcsolódó alkalmazási területet (egészségmegőrzés, életerő fejlesztés, mozgás-flow, erő) , továbbá ki tudja egészíteni a gyakorlatokat megfelelő nei kunggal (belső munkával, -fókusszal) ebből 1 a szakiránya, amiben tapasztalata és tudása kiemelkedő
  • bár tudja és taníthatja a 4 tanult chi kung gyakorlatsort, de a fő oktatói iránya a szakiránya, amiben legbiztosabban a mozog, a másik 3 terület és gyakorlatsor mindezt kiegészíti
  • a képzés a tai chi oktatóknak is lehetséges továbbképzés, illetve szakirány

2d) Chi Kung oktató képzés 2. szint (100+ órás 1 éves képzést végzett)

  • elvégezte az oktató képzés 1. és 2. szintjét és sikeresen vizsgázott az elméleti és gyakorlati anyagból
  • ismeri a 4 chi kung gyakorlatsort és 4 kapcsolódó alkalmazási területet (egészségmegőrzés, életerő fejelsztés, mozgás-flow, erő), továbbá ki tudja egészíteni a gyakorlatokat megfelelő nei kunggal (belső munkával, -fókusszal) ebből 1 a szakiránya, amiben tapasztalata és tudása kiemelkedő
  • további tanulmányok és gyakorlás révén elmélyültebb lett mind a 4 területen és 2. szakirányában is megerősödött, az oktatói eszköztára szélesebb és biztosabb plusz oktatási rutint is szerzett már
  • a képzés a tai chi oktatóknak is lehetséges továbbképzés, illetve szakirány

3a) Tai chi kard továbbképzés és szakirány (100 órás 1 éves)

  • teljes 48-as forma és kard ismeretek, technikák és formagyakorlat

3b) Páros gyakorlatok és bodywork továbbképzés és szakirány (100 órás 1 éves)

  • tervezett, a kapcsolódáson alapuló tai chi módszerek és gyakorlatok mozgásos, testtudati, önismereti, bodywork keretbe való ágyazása

3c) Oktatói pálya, business menedzsment, marketing szakmai továbbképzés

  • oktatási gyakorlattal rendelkezőknek szól, akik az oktatói pálya és hivatás kiegészítő és háttér képességeiben és gyakorlatában akarnak fejlődni

Minőségbiztosítás

A Tai Chi és Chi Kung oktató képzés hivatalos, bejelentett felnőttképzés: Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000701

Szakszövetség?

Magyarországon Tai Chi szakszövetség nincs, a Kung fu szakszövetség bár felöleli a taichit is, de tevékenysége inkább sport jellegű és verseny szervezés jellegű szakmai tevékenység, ami a Tai Chi szempontjából nem releváns, hiszen sem nem sport, sem nem versenytevékenység. A kung fu világában a tai chi és chi kung másodlagos kiegészítő jellegű tevékenység és nem fő profil. Szóval a tai chi marad zabbi gyerek. A magyar jóga szövetség (MJSZ) viszont sok tekintetben tai chival releváns szakmai standardot, állásfoglalást és fontos infót, értelmezést (a törvénykezések kapcsán) fogalmaz meg, amiből sokat merítettem.

Átadás alapelveken vagy kötött formanyelven?

A tradícionális és modern megkülönböztetés, illetve mi az autentikus állandó kérdés és vitatéma! A tanításban fontos, hogy tradicionális alapokon nyugvó tudást adok át, de a tradicionáis oktatási formát elhagyva, modern szempontok és módszerek szerint tanítok.

Az oktatásban, tanításban, átadásban fontosabb az alapelveken nyugvó átadás, mint a kötött formanyelvi elemeken alapuló átadás. Ebben sokat inspirálódtam Németországi tartózkodásom alatt Ismet Himmet mestertől és iskolájából (WDP Berlin). Illetve a Tui Shou (tai chi alkalmazás) gyakorlókörökben, amely iskola és stílus független, tanulságos szakmai párbeszéd terepe volt számomra.

Értékes integrálás vs felszínes szinkretizmus közti különbségről is sokat beszélek..

Tai Chi alapelvek, képességek alkalmazása tai chi formanyelvtől és mozgástól függetlenül az élet különböző területein, erről is sokat beszélek.. mindez a Tai Chi flow egyik jellegzetessége.

Szakmai iskoláim, forrásaim, mestereim:

Magyar és külföldi iskoláimról, mestereimről, forrásaimról itt írok bővebben..

Mi az autentikus számomra?

Vallásbölcsészként tanulmányúton és gyakorlóként elvonuláson is többször jártam Ázsiában, a tradíciókat mélyen megismertem és tisztelem a mai napig, arról, hogy számomra mit jelent az autentikus tanítás és átadás itt beszélek..

Szakmai standardok

Sok éves szakmai kutatások és fejlesztések révén egyik célom a stílus független szakmai standardok kidolgozása. Ahogyan a jógában (és más szakmában is) is megtörtént már ez, tudniillik, hogy minden tradicionális iskola elfogad egy közös metszetet, tudás, szint és oktatás standardot nemzetközi szinten is, úgy azt hiszem, hogy a tai chi jövője szempontjából ez fontos lépés lenne a tai chi világában is keresni a párbeszédet és felnőni és továbblépni abból a szemléletből, hogy a mi iskolánk, mi mesterünk az igazi és csak befelé tekintünk. Ebben nyitott vagyok szakmai együttműködésre másokkal, iskolákkal vagy egyesülettel, ha ebben érdekelt vagy keress meg!

3 minőségi szempont az oktató képzésben

1. Ha körülnézek a piacon nem szimpatikus tendenciákat látok képzések kapcsán, ezért hangsúlyozom nekem mi fontos és mi nem:
Nem célom, hogy minél rövidebb legyen a folyamat. Az 1 év kellő idő, hogy beérjenek benned a tanultak és a saját gyakorlás.
Nem célom, hogy kevés élő óra legyen és mihamarabb letudjam a csoportot. Mert ez a műfaj leginkább élőben adható át, ezért kell a tábor is.
Nem célom, hogy sokan legyenek a csoportban. Fontosabb, hogy kis csoportban a kellő figyelem mellett kísérjelek az 1 éven át.
Nem célom, hogy mindenki sikeres vizsgát tegyen. Fontosabb, hogy együtt megtaláljuk a te lehetséges céljaidat a lehetőségeid fényében. Oktatóként pedig kellő tapasztalattal bírj és biztos legyél a tudásodban és tükörként tudd használni hogy hol tartasz a definiált szintrendszer állomásai közt.
Nem célom, hogy mihamarabb végezz és menj isten hírével. Az oktatói pálya és hivatás még sok állomásból áll, ezért nem vagy még kész, utókövetés, mentor és szupervíziós lehetőségek, továbbképzések elérhetőek számodra a képzés után is..

2. Fej alapú és test alapú tudás megkülönböztetése:
A csikung ás tájcsi saját gyakorlási tapasztalaton alapuló megértés és módszer, amely alkalmazható, nem egy tudás-ismeret alapú koncepció a fejben. Ha nem tudsz úszni, nem tudsz úszni tanítani mást, ahogy hegedűlni sem, mert nem fej alapú, hanem test alapú tudás. A mi fejsúlyos kultúránkban ennek megértése sokszor nehéz és félre mehet. Ezért az általam tanított csikung és tájcsi sem nem intellektuális tanulmány, sem nem képzelet alapú kaland, sem nem hit alapú tan. Ezért az oktató képzés nem működhet sem online, sem ha sokat hiányzol, sem ha nem gyakorolsz egyénileg rendszeresen. Ne feledd, előbb önmagad mesterévé, vezetőjévé, tanítójává kell válnod, csak aztán lehetsz másoké is!

3. Milyen legyen a chi kung, tai chi oktató? – szakmai iránymutatás 5 pontban:
1. Szakmai képzés(eke)t végzett.

2. Több éves tapasztalat chi kungban, tai chiban.

3. Több éves tapasztalat oktatás terén (ez lehet más is).

4. Szupervízió: ő is tanul, a nála tapasztaltabbtól.

5. Chi kung vagy tai chi praxisa kiegészül mással is: kungfuval, jógával, természetgyógyászattal, segítő szakmával, trénerséggel, esetleg mással, tehát több lábon áll, többféle forrásból táplálkozik, többféle szemléletmódot ismer és gyakorol.
A képzések ezen irányba segítik a jelölteket. A képzés vezető oktatója Sápi Ádám, 4-5 szakirányú képzettséggel bír, 23 éves testtudati gyakorlás tapasztalattal, 17 éves chi kung tapasztalattal, 13 éves oktatói tapasztalattal, és még mindig tanul és rendszeresen napi szinten gyakorol..

Sápi Ádám, 2023

Visits: 148 | Today: 0 | Total: 103551